České stavebnictví se dlouhodobě potýká
s komplikovaným povolovacím procesem a extrémně složitou legislativou.
Kvůli tomu se příprava důležitých staveb táhne i více než desetiletí, těžko tak
lze rychle reagovat na aktuální požadavky. Typickým příkladem je situace na
bytovém trhu, kdy kvůli obrovskému převisu poptávky nad nabídkou razantně
rostou ceny nových bytů a vlastní bydlení se stává nedostupným i pro střední
třídu. V normální situaci by stačilo pustit na trh dostatečné množství
rezidenčních projektů. V současné situaci, kdy povolení středního bytového
projektu trvá pět a více let, je to ale nemožné. Podobné je to i
s ostatními potřebnými stavbami.
"Tento tristní stav mohl vyřešit nový stavební zákon,
který na konci května schválili poslanci. Bohužel ale senátoři dali přednost
politikaření a tuto tolik potřebnou legislativní normu zamítli. Nyní tak je na
poslancích, aby odmítavé stanovisko svých kolegů z horní komory parlamentu
přehlasovali. Pro pořádek zopakuji hlavní přínosy nového stavebního zákona," říká generální ředitel a předseda představenstva developerské společnosti Ekospol Evžen Korec.
Zcela zásadní podle něj je, že konečně řeší dlouhodobě přehlížený
problém takzvané systémové podjatosti stavebních úřadů. "Ty nyní fungují
v rámci přenesené působnosti státní správy přímo pod jednotlivými
radnicemi. Úředníci stavebních úřadů by měli být ze zákona na samosprávě
nezávislí, prakticky jí ale podléhají. Tajemník úřadu, kterého jmenuje
starosta, totiž rozhoduje o odměnách všech zaměstnanců úřadu včetně těch ze
stavebního. Prostřednictvím odměn na ně může vedení radnice vytvářet
nepřípustný nátlak vedoucí k tomu, že stavební úřad rozhodnutí o nechtěné stavbě
neustále oddaluje," vysvětluje pražský developer.
Obrovské zpoždění prý představuje zajišťování stanovisek
takzvaných dotčených orgánů státní správy. "To celý povolovací proces výrazně
zbrzďuje, protože ty velmi často nedodržují správní lhůtu a ani přes opakované
urgence potřebné stanovisko nevydávají. Jde přitom o mnoho desítek razítek,
které musí investor získat před tím, než vůbec může požádat o vydání územního
rozhodnutí. Nový stavební zákon nutnost oslovit tyto úřady a instituce převádí
na stavební úřad a zavádí nový princip. Ten říká, že pokud se úřad ke
stavebnímu záměru nevyjádří v dané lhůtě, bere se to automaticky za
souhlas. To může povolování zrychlit o mnoho měsíců," upozorňuje šéf Ekospolu.
"Podstatné urychlení přinese také takzvaný apelační princip,
podle nějž nadřízený stavební úřad nevrací celou věc podřízenému k novému
projednání, ale musí sám ve věci rozhodnout. Stavební řízení urychlí i
skutečnost, že nadřízený stavební úřad sám rozhodne v případě, kdy
podřízený stavební úřad nedodrží stanovené lhůty. Tímto opatřením se ušetří i
dlouhé roky, protože skončí nekonečné přehazování téže věci mezi jednotlivými
stavebními úřady," tvrdí Korec.
"Troufnu si tvrdit, že nový stavební zákon je
nejdůležitější legislativou letošního roku, ne-li tohoto volebního období. Týká
se totiž úplně každého, ne jen těch, co se chystají zrovna stavět. Po špatných
silnicích jezdí skoro každý, chybějící infrastrukturu pociťuje většina. Stejně
tak mnoho obcí stále čeká na léta slibované obchvaty. Proto tak nutně
potřebujeme nový stavební zákon. Aby se zablokované stavebnictví konečně rozběhlo
a začalo pružněji reagovat na aktuální potřeby společnosti. Získáme díky němu
nejen dokončenou infrastrukturu, ale i cenově dostupnější bydlení," uzavírá známý developer Korec z Ekospolu.
Komentáře
Okomentovat