Necelý půlrok před komunálními volbami oznámilo vedení
pražské městské části Praha 4, že hodlá od července v některých oblastech
zavést modré parkovací zóny. Praha 6 pak ohlásila, že je chce rozšířit na celé
území městské části (zatím tam platí jen ve vybraných oblastech). Tím tyto
radnice opět upozornily na problém, který bude muset nové vedení hlavního města
řešit jako jednu z velkých priorit: budování záchytných parkovišť na
krajích města.
Kroky městských částí jsou pochopitelné. Když jsou parkovací
místa zcela volně dostupná a bez omezení, zaberou je přes týden lidé
z okraje Prahy nebo zpoza Prahy, kteří dojíždějí do práce autem, a pak
nemají kde zaparkovat místní. Ti si na tento stav stěžují u vedení své městské
části a jeho řešením bývá zpoplatnění parkování s tím, že rezidenti mají
vyhrazená místa v oněch známých modrých zónách. To je však jen posunutí
problému dále a není to komplexní řešení, které by řešilo situaci Prahy jako
celku.
Plán dostat auta z vnitřního města a ulevit provozu a parkovacím
kapacitám v ulicích je jistě správný a v západních městech zcela
běžný. Tam však souběžně s tímto krokem probíhá krok druhý: vybudování a
otevření záchytných parkovišť v okrajových částech města. Ta jsou u
zastávek městské dopravy a lidé pokračují dále hromadnou dopravou.
A to je to, co zatím vedení Prahy trestuhodně zanedbalo.
Parkovacích míst na záchytných parkovištích je zoufale málo a vůbec nepoberou auta
řidičů dojíždějících do Prahy hlavně za prací. Ti proto pokračují dále a
hledají místa v ulicích. Z nich jsou tedy nyní automobily zaváděním
modrých zón vytlačovány lavinovým efektem směrem více a více ke kraji města –
po zavedení zón v jedné části začnou řidiči nechávat auta v další
nejbližší oblasti, kde parkovat lze. Tam vznikne tlak na parkovací místa a
anabáze začne znovu.
„Okrajové části Prahy jsou nejžádanějším místem
k bydlení. Kombinují bydlení ve městě, dobrou dopravní dostupnost a přitom
dostatek prostoru a blízkost přírody v okolí. Pokud bychom do těchto míst vyhnali
auta, hrozí, že se z nich stane velké parkoviště a výrazně by to snížilo
komfort bydlení v dané části. Vedení takové městské části se tomu bude logicky
pravděpodobně chtít bránit tím, že zde také zavede modré zóny. A automobily
dojíždějících lidí budou vyháněny, s nadsázkou řečeno, do otevřených polí
za Prahou. Proto je potřeba urychleně vybudovat nové parkovací kapacity při
všech hlavních příjezdových tazích do Prahy v blízkosti MHD. Až pak bude reálně
docíleno toho, co budování modrých zón opravdu sleduje – snížení automobilového
provozu v pražských ulicích a větší využívání městské dopravy. Zároveň
zůstane zachován komfort bydlení, který si lidé slibují od bytů na okraji
města,“ apeluje Evžen Korec, generální
ředitel a předseda představenstva dlouhodobého lídra developerské výstavby v ČR
Ekospol.
Je možné, že v budoucnu bude celá Praha jedna velká
modrá parkovací zóna. Což by nemusel být problém – pokud bude vybudován
dostatek zmiňovaných záchytných parkovišť při vjezdových komunikacích do Prahy.
Pokud bude kapacit málo, vytváření dalších a dalších modrých zón není
koncepčním řešením.
Komentáře
Okomentovat