Životopis už nejméně jednou v životě psal snad každý.
Přesto v něm lidé podle zkušeností personalistů stále dělají chyby. Nevhodná
struktura, chybějící informace nebo hloupý překlep vám pak můžou zavřít dveře
do vysněné firmy, ještě než vůbec dojde na pohovor. Co by tedy nemělo v žádném
životopise rozhodně chybět?.
„Bude to znít banálně, ale rozhodně nezapomínejte napsat do
životopisu celé své jméno a kontaktní údaje. Asi byste byli překvapeni, jak
často nám přichází anonymní životopisy bez telefonních čísel. Rozhodně také
doporučuji životopis doplnit fotkou, samozřejmě profesionální. Naprosto
nevhodné fotky jsou fotky v plavkách z dovolených nebo ze společného posezení s
přáteli u piva. Na druhou stranu pokud se k nám hlásí někdo na pozici
ošetřovatele do zoo a je na fotografii se zvířetem, není na tom nic špatného,“ říká personální ředitel společnosti Ekospol a ZOO Tábor Jan
Zipser.
Hlavní náplň životopisu
tvoří informace o dosaženém vzdělání a pracovních zkušenostech. Ty by měly být
relevantní k dané pozici a seřazeny podle aktuálnosti od té nejnovější. Čerstvý
absolvent, který má jen málo pracovních zkušeností, by na první místo měl dát
dosažené vzdělání a až po něm práce, kterým se věnoval při studiu. Na druhou
stranu někdo, kdo je v branži deset let by měl začít se svými pracovními
zkušenostmi a stručným popisem co která z nich obnášela.
Životopis by měl být na
první pohled přehledný a stručný, více než dvě strany není třeba. „Denně probíráme desítky životopisů,
důležitá je pro nás tedy přehlednost každého z nich. Formální podoba záleží na
pozici, o kterou se zájemce uchází. Od těch kreativních se očekává i kreativní
zpracování životopisu, nic by se ale nemělo přehánět. Ani standardizované
formuláře bez jakékoliv vlastní úpravy nepůsobí dobrým dojmem. Čemu je třeba se
v každém případě vyvarovat, jsou gramatické chyby a překlepy. Před odesláním si
životopis přečtěte raději hned několikrát a klidně požádejte o kontrolu i
někoho dalšího,“ radí Zipser.
Každý chce samozřejmě
působit tím nejlepším dojmem, lhaní se ale rozhodně nevyplácí. „Uchazeče o práci v naší společnosti si
důkladně prověřujeme. Kromě ověřování referencí je dnes již součástí běžné
praxe srovnávání informací z životopisu se sociálními sítěmi. Nejednu se nám
stalo, že se informace poměrně zásadně lišily. Pokud takto usvědčíme člověka ze
lži, není pro něj v naší společnosti místo a to ani v budoucnu. Obecně je třeba
si dávat pozor na to, co o sobě uveřejňujeme na internetu. Stalo se nám, že
jsme narazili na velmi sprostý erotický inzerát jednoho z uchazečů o práci u
nás. V konečném hodnocení mu to kladné body nepřineslo a do dalšího kola
tak i kvůli tomu nepostoupil,“ varuje před zveřejňováním příliš osobního
obsahu na internetu Zipser.
Kromě životopisu
vyžaduje většina firem také motivační dopis. Jak už je patrné ze samotného
názvu, jeho účelem je vysvětlit potenciálnímu zaměstnavateli, proč se ucházíte
o danou pozici a co z vás dělá vhodného kandidáta na ni. Délkou by rozhodně
neměl přesahovat jednu stranu, postačí několik odstavců. „Každá pozice je specifická a specifický by měl být i motivační
dopis. Lidé mají ve zvyku používat jeden vzorový motivační dopis, kde jen změní
název firmy a datum a někdy zapomenou dokonce i na to. Upřednostňujeme
kandidáty, kteří projeví vážný zájem o pozici a dají si práci nejen s
životopisem, ale i motivačním dopisem,“ uzavírá Zipser.
Komentáře
Okomentovat