Šest kol přijímacího řízení, celodenní komplexní testování
formou assessment centra či opakované konferenční hovory s vedením firmy
sedícím kdesi v zámoří. Na zájemce o práci čeká při pohovorech spoustu
dříve neznámých úskalí. Jak se jim nejlépe vyhnout a připravit se na ně?
„Základní radou pro všechny je zjistit si o firmě, kam se
hlásím, alespoň pár údajů. Možná to zní divně, ale opravdu je to častý problém.
Lidé totiž obíhají více výběrových řízení a pak se stává, že netuší, kde zrovna
sedí. Setkáváme se s tím bohužel pravidelně. Proč ale vzít člověka, který
o naší firmě vůbec nic neví? Jak mu pak máme věřit motivaci, proč se k nám
hlásí,“ ptá se zástupkyně ředitele personálního
oddělení společnosti Ekospol a ZOO Tábor Klára Hnátová.
Pro důvěryhodnost je
také nutné přijít včas, nejlépe pár minut před dohodnutým termínem. „Autobus sice občas ujede každému, ale pozdní
příchod na tak důležitou akci svědčí minimálně o špatném plánování uchazeče.
V tom horším značí lhostejnost. Když člověk nedokázal vstát dřív a dorazit
včas kvůli tak zásadnímu kroku, jakým je pohovor o nové práci, tak se nedá
očekávat jeho dochvilnost ani později při plnění pracovních úkolů či plánování
schůzek s klienty,“ upozorňuje Hnátová.
Říká se, že šaty dělají
člověka. A u pracovního pohovoru to platí obzvlášť. První pohled totiž na
člověka prozradí úplně nejvíc. Personalista sice už nějaké informace o uchazeči
má, například ze životopisu či vlastního prověřování, přesto si hlavní dojem
udělá v prvních sekundách prvního setkání. „Důležité proto je přijít upravený a ve slušném oblečení. I když firma
v inzerátu zdůrazňuje neformální prostředí a nevynucovaný dress code,
určitě nedoporučujeme chodit jako na pláž nebo v teplákách. I kdyby
naproti seděl personalista v šortkách, uchazeč by měl být oblečen reprezentativně.
Rozdíl je samozřejmě u manuálních profesí v případě, že se při pohovoru
očekává praktické otestování dovedností. I tehdy by však pracovní úbor měl být
čistý a upravený,“ radí personalistka Ekospolu a ZOO Tábor.
Stejně jako u
životopisu je zásadní mluvit vždy pravdu. Čím víc o sobě člověk lže, tím je vyšší
pravděpodobnost odhalení. Není neobvyklé, že část pohovoru probíhá v cizím
jazyce, pokud je pro danou pozici vyžadován. Personalista také může
v průběhu debaty zavolat přímo zahraničnímu vedení, se kterým by měl nový
zaměstnanec pravidelně komunikovat. V takovém okamžiku už bývá pozdě na to
přiznat, že cizí jazyk opravdu neovládám jako rodilý mluvčí, jak jsem ještě
před malou chvílí bohorovně tvrdil.
Firmy si při pohovoru
zájemce o práci prověřují různě. Některé volí specializované testy, jiné hodnotí
uchazeče pomocí účasti v takzvaném assesment centru. Jde v podstatě o
to, že si zájemce vyzkouší svou práci nanečisto. Důležité je nepřetvařovat se a
chovat se přirozeně. To platí nejen u záludných otázek typu ´Kolik oken má
budova britského parlamentu?´. Personalista jimi většinou sleduje, jak umí
uchazeč reagovat na neočekávané situace a jak si s nimi dokáže kreativně
poradit. Jakákoliv přetvářka se velmi snadno pozná a pak, stejně jako
v životě ani při pohovoru neexistují jednoznačné a správné odpovědi či
postupy. Pro každou pozici je důležité něco jiného,“ uzavírá Hnátová.
Komentáře
Okomentovat