Dvanáct měsíců čekání na razítko nutné k podání žádosti o územní rozhodnutí,
dalších patnáct měsíců zbytečný byrokratický ping pong se stavebním úřadem. To
jsou dva konkrétní případy průtahů, které vydání stavebního povolení oddálí
celkem o dva a čtvrt roku. Liknavost a v některých případech i špatná vůle
úředníků tak může podle developera Evžena Korce z Ekospolu za to, že rezidenční trh v hlavním městě zamrzl. Nových
bytů se staví extrémně málo a poptávka tak stále výrazně převyšuje nabídku.
"Hlavní vina je na nesmyslně složitém procesu povolování nových staveb,
který je nejkomplikovanější ze zemí EU. Celkem trefně českému stavebnímu právu
proto přezdívám legislativní Kocourkov. Ale pojďme se podívat na konkrétní
případy toho, proč povolení většího bytového projektu trvá i déle než deset
let," začíná svůj komentář generální ředitel a předseda představenstva developerské společnosti Ekospol Evžen Korec.
Než stavebník vůbec předloží svou žádost o územní rozhodnutí, musí získat
obrovské množství vyjádření od spousty takzvaných dotčených orgánů státní
správy. Od celkem očekávaného odboru územního plánu a rozvoje, přes policii a
hasiče, až například po správce sítí. "U jednoho našeho nyní připravovaného
středního projekty jsme takových razítek potřebovali rovnou šedesát," vypočítává Korec a dodává, že to je první kámen úrazu.
"Přestože mají tyto instituce na vyjádření lhůtu
30 dnů, tak ji spousta z nich nedodržuje. Kdyby bylo jejich zpoždění
v rámci dnů, tak to by si investor ještě mohl gratulovat. Výjimkou totiž
nejsou ani průtahy v řádu měsíců, na některá razítka musí stavebník i přes
opakované urgence čekat i více než rok," tvrdí pražský developer.
Celou tuhle dobu utíká čas, který by šel využít smysluplněji. "Bohužel
investorovi nezbývá nic jiného, než stále čekat i na to nejposlednější razítko.
Bez něj do první fáze povolovacího procesu ani vstoupit nemůže. I kdyby všechny
úřady a dotčené orgány pracovaly v souladu se správním právem, tak stačí
jediná pomalá instituce a celá investice za stovky milionů či dokonce miliardy
korun se zasekne," stěžuje si Korec.
Řešením je podle něj takzvaná fikce souhlasu, kterou chce nyní zavést ministerstvo
pro místní rozvoj. "Ta znamená, že pokud se úřad během stanovené lhůty
nevyjádří, je to bráno jako souhlas. Nejde přitom o úplnou novinku
v českém právu, podobný princip využívá také takzvaná fikce doručení
týkající se důležitých písemností," vysvětluje šéf Ekospolu.
Investor však podle Korce nemá vyhráno ani poté, co získá všechna souhlasná
stanoviska, a předloží svůj záměr stavebnímu úřadu. "Zde totiž často dochází
k dalším nesmyslným průtahům. Doložit to mohu na dalším našem projektu se
stovkami bytů, jehož povolování stavební úřad nesmyslně protahoval o dlouhé
měsíce. Že při tom jednal v rozporu se správním řádem, mu při vyřizování
odvolání vytkl i nadřízený odbor stavebního řádu pražského magistrátu. Ve svém
písemném odůvodnění magistrátní odbor jasně poukázal na běžnou praxi, jak mohou
stavební úřady svévolně jakýkoliv stavební záměr takřka neomezeně oddalovat. ´Stavební úřad nařídil ve věci hned dvě ústní
jednání a dvakrát řízení přerušil a žadatele vyzýval k doložení více než
dvaceti podkladů důležitých pro vydání rozhodnutí. Ani jeden vyžadovaný doklad
se ale netýkal důvodů, proč bylo řízení zamítnuto… … Z uvedeného není
zřejmé, proč stavební úřad řízení vůbec vedl …, protože z podkladů, které
si od odvolatele vyžadoval pro řízení vedené cca 15 měsíců, nepoužil pro své
rozhodnutí vůbec nic. … Rozhodl pouze na základě údajů, které mu byly známy
v době podání žádost,´ kritizuje práci podřízeného stavebního úřadu
magistrátní odbor a vytýká mu porušení takzvané procesní ekonomie," cituje Korec rozhodnutí pražského magistrátu.
Územní řízení tak trvalo do prvního rozhodnutí dlouhých 15 měsíců, další
půl rok navíc přidalo podání odvolání a čekání na rozhodnutí nadřízeného úřadu. "Celý tento nesmyslný byrokratický ping pong, který zaměstnal spoustu lidí u
investora tak i na úřadech, tak oddálil stavební záměr o další dva roky.
Bohužel toto není výjimkou, v Praze se to stalo v podstatě pravidlem.
Už si ani nepamatuji, kdy bychom u nějakého našeho většího projektu nemuseli
řešit odvolání proti rozhodnutí stavebního úřadu. Podobné problémy ale mají i
ostatní developeři. Zvlášť v některých městských částech je totiž zřejmé,
že úřady spíše hledají důvody, proč stavební záměr odmítnout, než aby
rozhodovaly čistě objektivně," popisuje developer běžnou praxi povolování projektů.
Nové vedení pražského magistrátu nyní zjišťuje, které stavební úřady
jsou nejpomalejší a proč. Výsledek analýzy má být známý ještě na letos jaře. "Tato čísla zcela jistě budou velmi zajímavá a doufám, že povedou ke konkrétním
závěrům. Je potěšující, že se této dlouho přehlížené oblasti začal někdo
konečně věnovat. Jen kromě samotné rychlosti by měla analýza zkoumat také
správnost rozhodnutí těchto úřadů. Nejen mě by zajímalo procento úspěšných
odvolání u magistrátního odboru proti rozhodnutím lokálních stavebních úřadů.
Myslím, že výsledky takového šetření by byly jasným argumentem pro zavedení
centrálního stavebního úřadu pro větší a složitější stavby. Ty totiž nejsou menší
úřady z mnoha důvodů schopny objektivně posoudit," uzavírá Korec.
Komentáře
Okomentovat