Zaujmout uchazeče o místo ve firmě v současné době
prakticky nulové nezaměstnanosti není lehké. Kromě vysokého platu a zajímavé
náplně práce zaměstnavatelé stále rozšiřují síť benefitů, kterými lákají ty
nejlepší adepty. Výjimkou nejsou ani příspěvky na dovolenou či volno pro osobní
rozvoj.
„S otázkou na nabízené benefity se setkáváme prakticky u
každého pohovoru. Zájemce o práci stále více zajímá, co jim můžeme oproti
konkurenci nabídnout a tato otázka se tak přímo nabízí,“ říká zástupkyně ředitele personálního sektoru společnosti
Ekospol a ZOO Tábor Klára Hnátová.
Se stravenkami, které
podle průzkumů nabízí většina společností, už nikdo příliš neuspěje.
Zaměstnanci je považují za standard, nikoli jako benefit. Za takřka samozřejmé
mnozí považují také poskytnutí služebního telefonu i pro soukromé účely. Mnoho
firem navíc nabízí zvýhodněné tarify také pro rodinné příslušníky zaměstnanců.
Uchazeči o obchodní pozice pak sledují také to, zda budou mít služební auto, a
jestli ho budou moci využívat i mimo pracovní dobu. I to je dnes často běžný
standard.
Firmy proto musí
neustále přicházet s něčím novým a velmi pečlivě sledovat potřeby
zaměstnanců. „V poslední době sílí tlak
na lepší rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. V kurzu tak jsou
benefity, které mohou zaměstnanci využívat ve volném čase. Ať už sami či
s rodinou. V souladu s propagovaným zdravým životním stylem
vedou příspěvky na sportovní aktivity, například Multisport karty. Velký zájem
je také o nadstandardní lékařskou péči včetně pravidelných a důkladných
preventivních prohlídek,“ přibližuje trendy Hnátová a dodává, že zajímavé
jsou i kurzy rozvíjející danou osobnost, nejen jazykové, ale třeba i výtvarné,
taneční či sebepoznávací.
„Našim zaměstnancům už velmi dlouho zajišťujeme špičkovou lékařskou péči
v Nemocnici Na Homolce. Každoročně tak mohou mimo jiné absolvovat biochemické
a hematologické testy, které jasně ukáží aktuální zdravotní kondici. Tuto možnost
využívá drtivá většina kolegů,“ říká generální ředitel a předseda
představenstva developerské společnosti Ekospol Evžen Korec.
Spousta uchazečů o
práci se zajímá také o možnost pracovat z domova, ne každá profese to však
umožňuje. Komplikované je to i z hlediska legislativy, která je
v tomto případě pozadu. „Firmy to
často řeší kratšími úvazky či volnou pracovní dobou. Mnohé pak nabízí delší
dovolenou než zákonné čtyři týdny. Například
u nás je to až týden navíc formou takzvaného ředitelského volna,“ doplňuje
Hnátová.
Mnoho výrobních či
logistických firem zajišťuje bezplatnou dopravu do práce a poté domů.
V regionech s obzvláště špatnou situací na trhu práce se začínají
objevovat také příspěvky na bydlení či dokonce služební byty. Sounáležitost
s firmou pak posílí sleva na vlastní produkty. Je to i dobrá forma reklamy
dokazující kvalitu výrobků, když jim věří i ti, kdo je vyrábí či prodávají.
Vybrat správný benefit
není snadné. Vždy záleží na tom, jak dobře firma své zaměstnance zná. Musí brát
v potaz také typ práce. „Tvrdě
pracující horník těžko ocení poukázku do fitness centra, když si chce po
náročné práci spíše odpočinout. Stejně tak může být nevhodná permanentka do
solária pro někoho, kdo pracuje celý den venku na přímém slunci. Nejlépe tak
je, pokud se firma na formě benefitů se zaměstnanci dohodne a pravidelně
vyhodnocuje jejich spokojenost. Jen tak budou mít nabízené benefity opravdový
přínos pro obě strany,“ upozorňuje Hnátová.
Komentáře
Okomentovat