Jedním z velkých problémů, který by mělo vedení hlavního města řešit jako
jednu z velkých priorit, je budování záchytných parkovišť na krajích města, připomíná pražský developer Evžen Korec z Ekospolu.
"Kroky městských částí, které zavedly modré parkovací zóny, jsou pochopitelné. Když jsou parkovací místa zcela
volně dostupná a bez omezení, zaberou je přes týden mimopražští, kteří
dojíždějí do práce autem, a pak nemají kde zaparkovat místní. Ti si na tento
stav stěžují u vedení své městské části a jeho řešením bývá zpoplatnění
parkování s tím, že rezidenti mají vyhrazená místa v oněch známých modrých
zónách. To je však jen posunutí problému dále a není to komplexní řešení, které
by řešilo situaci Prahy jako celku," tvrdí generální ředitel a předseda představenstva developerské společnosti Ekospol Evžen Korec.
Plán dostat auta z vnitřního města a ulevit provozu a parkovacím
kapacitám v ulicích je podle něj správný a v západních městech zcela běžný. "Tam
však souběžně s tímto krokem probíhá krok druhý: vybudování a otevření
záchytných parkovišť v okrajových částech města. Ta jsou u zastávek městské
dopravy a lidé pokračují dále hromadnou dopravou," upozorňuje Korec.
"A to je to, co zatím vedení Prahy trestuhodně zanedbalo. Parkovacích
míst na záchytných parkovištích je zoufale málo a vůbec nepoberou auta řidičů
dojíždějících do Prahy hlavně za prací. Ti proto pokračují dále a hledají místa
v ulicích. Z nich jsou tedy nyní automobily zaváděním modrých zón vytlačovány
lavinovým efektem směrem více a více ke kraji města – po zavedení zón v jedné
části začnou řidiči nechávat auta v další nejbližší oblasti, kde parkovat lze.
Tam vznikne tlak na parkovací místa a anabáze začne znovu," říká šéf Ekospolu.
"Okrajové části Prahy jsou nejžádanějším místem k bydlení. Kombinují
bydlení ve městě, dobrou dopravní dostupnost a přitom dostatek prostoru a
blízkost přírody v okolí. Pokud bychom do těchto míst vyhnali auta, hrozí, že
se z nich stane velké parkoviště a výrazně by to snížilo komfort bydlení v dané
části. Vedení takové městské části se tomu bude logicky pravděpodobně chtít
bránit tím, že zde také zavede modré zóny. A automobily dojíždějících lidí
budou vyháněny, s nadsázkou řečeno, do otevřených polí za Prahou. Proto je
potřeba urychleně vybudovat nové parkovací kapacity při všech hlavních
příjezdových tazích do Prahy v blízkosti MHD. Až pak bude reálně docíleno toho,
co budování modrých zón opravdu sleduje – snížení automobilového provozu v
pražských ulicích a větší využívání městské dopravy. Zároveň zůstane zachován
komfort bydlení, který si lidé slibují od bytů na okraji města," soudí Korec.
"Je možné, že v budoucnu bude celá Praha jedna velká modrá parkovací
zóna. Což by nemusel být problém – pokud bude vybudován dostatek zmiňovaných
záchytných parkovišť při vjezdových komunikacích do Prahy. Pokud bude kapacit
málo, vytváření dalších a dalších modrých zón není koncepčním řešením," uzavírá Korec.
Komentáře
Okomentovat