Blížící se konec roku je
vždycky spojen s očekáváním. Zatímco děti se těší na mikulášskou a vánoční
nadílku, u zaměstnanců vnímáme spíš očekávání, jestli je zaměstnavatel za
celoroční práci nějak mimořádně odmění. A stejně jako pod vánočními stromečky
nalézají někteří z nás i tzv. nechtěné dárky, také mnohé firmy přistupují
k odměnám na konci roku tak, že z nich pracovníci nejsou zrovna nadšeni.
K vůbec nejhorším firemním
odměnám patří různé zážitkové programy – např. projížďka parníkem, kurs
keramiky spojený s výrobou vánočního dárku, úniková hra, bowling nebo
praktický kulinářský seminář. „Na jednom
pracovišti sotva najdete stejné typy lidí. Tím hůř v celém oddělení nebo dokonce
ve firmě. Zážitkový program – byť je to třeba velice atraktivní zážitek – může
být pro některé zaměstnance doslova utrpením. Zatímco část z nich se třeba i
baví a užívá si to, další lidé se nudí a zbytek v duchu počítá, kolik času
mohl namísto toho věnovat vlastním zájmům,“ říká Klára Hnátová z personálního
sektoru společnosti Ekospol a ZOO Tábor.
Další z nevhodných
odměn na konci roku je možnost dát každému zaměstnanci stejný dárek. I
v tomto případě platí, že zaměstnavatel se tím zcela jistě nezavděčí
každému obdarovanému. Navíc to vzbuzuje vidinu protažených obličejů z dob
před více než 30 lety, kdy zaměstnankyně dostávaly k Mezinárodnímu dni žen
odborářský dárek. Tím zpravidla nebylo nic jiného než dárkové kazety s levnými
mýdly nebo parfémy, jejichž následné užívání v rodině se muselo přetrpět.
Mezi dalšími
„nechtěnými odměnami“ pro zaměstnance zmiňuje personalistka i vánoční večírky, jejichž
význam zaměstnavatelé až nepochopitelně přeceňují. „Je to podobný případ jako se zážitkovými programy,“ míní Klára
Hnátová. Také v tomto případě tam jde mnoho zaměstnanců jen
z povinnosti a tomu potom odpovídá i úroveň zábavy.
Lepší než zážitkové
programy nebo večírky pro všechny zaměstnance je odměnit jen pár vybraných, a
to podle jejich pracovních výkonů v uplynulém roce. V takovém případě
má zaměstnavatel velký prostor dát konkrétnímu pracovníkovi typově vhodný dárek
– tedy odpovídající jeho zájmům, povaze, rodinným poměrům atd. „K této možnosti odměn sahají obvykle jen
malé firmy s několika pracovníky nebo takoví zaměstnavatelé, kteří na
konci roku odměňují jen skutečně ty nejlepší z nejlepších,“ vysvětluje personalistka
Hnátová ze společnosti Ekospol. V tomto
případě bývá zapotřebí jen zhruba desítka dárků, a proto není jejich výběr „na
míru“ Pro konkrétního člověka tak složitý.
Pokud už chce
zaměstnavatel své nejlepší pracovníky na konci roku odměnit, neudělá chybu,
když jim dá finanční odměny. Někomu to sice může připadat fádní, ale jedině tak
bude mít firma jistotu, že tím potěší úplně každého, kdo si odměny zaslouží.
Jen v takovém případě se dárek nemine účinkem, protože penězi odměnění
pracovníci přesně vědí, jak dárek nejlépe využít – a klidně to může být třeba i
zážitek s někým z jejich blízkých, večeře v lepší restauraci
nebo darované peníze jen připojí k našetřené sumě na něco dražšího, co si chtějí
pořídit.
Ekospol a.s. je dlouhodobým
lídrem bytové výstavby v České republice. Během 27 let na trhu úspěšně dokončil
55 velkých developerských projektů pro více než 10 000 spokojených zákazníků. Ekospol staví a prodává byty s
optimálním poměrem ceny a kvality. Jako jediný z velkých developerů má všechny
byty vyprodány dlouho před dokončením. Společnost Ekospol je podle magazínu Construction & Investment Journal
řazena mezi 50 největších developerů střední a východní Evropy. Ekospol sponzoruje ZOO Tábor, která se zaměřuje na chov ohrožených druhů zvířat. Ta tak
podpoří každý, kdo si u Ekospolu koupí byt. Společnost dlouhodobě patří mezi nejžádanější tuzemské
zaměstnavatele. Nabízí nejvyšší platy v oboru stavebnictví a jedny
z nejvyšších v rámci celé ČR, což potvrdil i průzkum časopisu Ekonom.
Na každou uvolněnou pozici se do výběrového řízení hlásí stovky uchazečů, ročně
kolem deseti tisíc lidí.
Komentáře
Okomentovat