Nedokončená dálniční síť, chybějící vysokorychlostní železnice či
extrémní nedostatek nových bytů. To jsou jen některé z hlavních problémů
způsobených zablokovaným procesem povolování nových staveb, kvůli kterému
nemohou investoři pomalu nic stavět. Příprava středně velkého bytového projektu
trvá minimálně pět let, výjimkou není ani desetileté povolovací martyrium, tvrdí pražský developer Evžen Korec z Ekospolu. "O
lhůtě pro vyřízení všech potřebných razítek pro stavbu složitější
infrastrukturní stavby a získání finálního povolení ani nemluvě.
S byrokratickou hydrou se potýkají nejen soukromé firmy, ale také stát," dodává generální ředitel a předseda představenstva developerské společnosti Ekospol Evžen Korec.
Česká ekonomika už několik let v řadě roste, zvyšují se i příjmy
státního rozpočtu. Stát by tak mohl intenzivně investovat do infrastruktury,
ale to by musel mít připraven dostatek vhodných projektů. "Hlavní vinu na tom má
nepřehledný legislativní Kocourkov panující v současném stavebním právu,
které nové výstavbě spíše brání, než aby ji umožňovalo. Tento paradox dokládá
mimo jiné právě to, že ani stát nedokáže v relativně rychlé době prosadit
své investiční priority tak, aby začal stavět nyní, když má dostatek financí.
Projektová příprava trvající mnoho let skončí až v době očekávaného
ekonomického ochlazení, takže za pár let už sice můžeme mít dálniční síť krásně
vyprojektovanou, ale zase budou chybět potřebné peníze," kritizuje Korec.
Chaos panující v českém stavebním právu, který podle Korce způsobily mnohé
předchozí politické reprezentace, má nyní po několika desítkách novel
stavebního zákona vyřešit stavební zákon zcela nový. Do české legislativy
přináší několik výrazných novinek, jako je například fikce souhlasu. "To je
institut, které dokáže stavební řízení krátit minimálně o rok a pokud bude podobný
princip platit i pro stavební úřady, tak urychlí získání povolení až o několik
let. V zásadě jde o to vynutit dodržování stanovených lhůt pro rozhodnutí.
Ty jsou ve správním řádu už nyní, nikdo je ale nedodržuje. Za jejich porušení
totiž nejsou žádné sankce, takže místo třiceti či šedesáti dnů se čeká na
rozhodnutí kolikrát i rok a více," vysvětluje developer.
Právě fikce souhlasu je přitom paradoxně jedním z hlavních cílů
hlasité kritiky připravené legislativy. Prý nikdo nemůže úředníky nutit
pracovat rychle, protestují sami úředníci. "Přitom to tak vůbec není. Jde jen o
účinný nástroj k vymožení jasně stanovených lhůt. Daňové přiznání musíte
také odevzdat k danému dni a nemůžete se svévolně toto datum odsunout na
později. Respektive můžete, ale okamžitě budou následovat sankce. Což
v současném stavebním zákoně chybí," oponuje Korec.
S kritikou přispěchali také zástupci měst a obcí. Navržený zákon
jim prý odebírá jejich pravomoci, když stavební úřady sjednocuje pod jedním
centrálním úřadem. "Tady však vidíme kouzlo nechtěného. Představitelé samospráv
se sami přiznali k porušování zákona. Stavební úřady jsou nyní
k radnicím přičleněny pouze v rámci přeneseného výkonu státní správy
a na samosprávě mají být zcela nezávislé. Že tomu tak vůbec není, vědí
investoři už dávno. Pravidelně se totiž setkávají s tím, že vedení radnice
nepřípustně tlačí na úředníky stavebního úřadu a nutí je rozhodovat podle
postoje vedení města. Že se však takto veřejně odkopají přímo starostové a
primátoři, jsem opravdu nečekal," říká šéf Ekospolu.
Nový stavební zákon tak podle developera provázejí podobné problémy, jako byly při
schvalování současného občanského zákoníku. Příslušné ministerstvo bylo také
bombardováno stovkami a tisíci připomínek, stejně jako nyní ministerstvo pro
místní rozvoj. "Máme tu i obvyklé účastníky stavebních řízení – ekologické
aktivisty, nejrůznější více či méně obskurní občanské spolky či památkáře.
Kdyby však mělo ministerstvo vyhovět všem jejich námitkám, tak bychom
v Česku nepostavili už ani psí boudu," upozorňuje Korec.
Rozvíjející se Česko potřebuje podle developera pro svůj další růst ambiciózní stavební
zákon umožňující naplno využít potenciál země. "Takový zákon, který představilo
ministerstvo pro místní rozvoj. Jen ten umožní novou výstavbu a dohnání
deficitu z minulých let. Bez nových staveb se z České republiky stane
uvadající skanzen atraktivní jen pro turisty. Bez nové stavební legislativy nám
ujede vlak. V případě stavby vysokorychlostních tratí doslova," apeluje za nový zákon šéf Ekospolu.
Komentáře
Okomentovat