Pražské městské části v těchto dnech přišly s návrhem pravidel,
jak spolupracovat s investory, kteří na jejich území chtějí stavět nové
budovy. Přestože konkrétní podoba návrhu ještě není známá, podle deklarace Svazu
městských částí hlavního města Prahy jde hlavně o sjednocení podmínek, za
jakých radnice jednají s developery. A jako vždy i tady jde v první řadě
o peníze. „Pravidla ošetří i výši finančního příspěvku, který investor poskytne
městské části na stavbu dopravní infrastruktury a zajištění občanské vybavenosti
v nově vznikající zástavbě,“ píše svaz v tiskové zprávě. Vlastní pravidla
pro spolupráci se soukromými developery připravuje i pražský magistrát.
"Jakékoliv sjednocení pravidel a nastavení jasných a vymahatelných
podmínek je užitečné. Současný stav, kdy každá městská část při povolování
staveb na svém území postupuje jinak, je neudržitelný. Pokud budou nějaká
celopražská pravidla nakonec opravdu přijata, je nutné zajistit jejich
vymahatelnost," reaguje generální ředitel a předseda představenstva developerské společnosti Ekospol Evžen Korec.
"Už nyní totiž s jednotlivými městskými částmi, na jejichž území
plánujeme postavit bytový projekt, uzavíráme smlouvy o spolupráci či memoranda.
Někdy přispíváme městské části přímo, jindy nepřímo například vybudováním
sportovišť, dětských hřišť či převedením pozemků nebo bytů. Výše našeho příspěvku
záleží na velikosti daného bytového projektu," říká Korec.
Problém však podle něj nastává ve chvíli, kdy se vedení radnice po volbách či
politickém převratu změní. "Naše zkušenosti jsou takové, že pokud se změnilo
vedení radnice, tak téměř vždycky docházelo ke snahám o revizi uzavřené
smlouvy. Rizika jsou v tom, že takovéto dohody se při změně politického vedení
zcela přehodnotí. Nové vedení, zvlášť pokud přichází z opozice, vždy v těchto
dohodách hledá sebemenší kličky k tomu, aby ji nemuselo plnit, a snaží se nedodržet
závazky. Bohužel žádná smlouva u nás není jednoduše vymahatelná. Vymahatelnost
je na soudech, které u nás trvají mnoho let. Navíc těžko půjde nějaký subjekt
do soudního vymáhání něčeho ze smlouvy, pokud tu nebude vůle nové politické
reprezentace původní dohodu splnit. Existence jasných pravidel platných pro
všechny by mohla tento nešvar vymýtit," zdůrazňuje šéf Ekospolu.
"Hlavní problém ale spatřuji jinde. A to je zcela nepřípustné zasahování
do nezávislého schvalovacího procesu. Velice často jsme svědky toho, že vedení
radnice nepřípustně tlačí na stavební úřad, aby investorský záměr co nejvíce
blokoval a komplikoval. Což je ostatně v rozporu se zákonem. Týká se to hlavně
těch městských částí, kde vyhráli politici, jejichž jedinou agendou byl
svéhlavý boj proti jakékoliv nové výstavbě," upozorňuje pražský developer.
Ve zmiňované tiskové zprávě to ostatně připouští i svaz městských částí:
„Chceme poskytnout investorům jasné zásady na počátku příprav jejich záměru a
tím celý proces zjednodušit. Zrychlíme průchod řízením a dáme mu transparentní
rámec, kde mohou investoři s městskými částmi jednat,“ píše svaz. "Městská část
je přitom v postavení běžného účastníka řízení a nemá pravomoci urychlovat
povolovací proces. Pokud tedy pomineme nezákonný tlak na stavební úřad. Ten má
být na radnici nezávislý, protože v přenesené působnosti vykonává státní
správu. Ve skutečnosti to tak bohužel není," podotýká Korec.
"Vedení městských částí navíc vstupuje do povolovacího procesu v době,
kdy už je pozdě. Role samospráv je při přípravě územního plánu, kdy může
ovlivnit budoucí podobu dané lokality. Tehdy určuje, co se kde postaví, a dá
regulativy, co je na daném místě možné postavit (například formou omezení počtu
podlaží či hrubé podlažní plochy). Samospráva by tedy měla určit strategii
rozvoje území danou územním plánem, ale do vlastního procesu povolování stavby,
pokud je v souladu s územním plánem, by vůbec neměla zasahovat. Poté už je na
tahu investor, který chce realizovat svůj záměr. Pokud je tento záměr v souladu
s platným územním plánem, což v Praze posuzuje odbor územního rozvoje
magistrátu, tak by měl povolení získat bez jakýchkoliv prodlev v souladu se
správním řádem," přibližuje svou představu šéf Ekospolu.
"Dokud se tohle nezmění, budeme i nadále bojovat se systémovou podjatostí
stavebních úřadů a nedostatkem nových bytů. Jediným systémovým řešením je co
nejrychlejší přijetí nového stavebního zákona připraveného ministerstvem pro
místní rozvoj," uzavírá Korec.
Komentáře
Okomentovat