Schvalování nejdůležitější legislativy letošního roku – stavebního zákona
se rychle blíží. Legislativní proces ještě ani nepřekročil první kolo
schvalování a politické strany dnes ve sněmovně představily své zásadní
pozměňovací návrhy. Některé však jdou zcela proti smyslu původního záměru
ministerstva pro místní rozvoj přenést rozhodování o stavbách z často podjatých
stavebních úřadů na nejmenších obcích na úřady spadající přímo pod
ministerstvo.
Zdlouhavé vyjednávání o všech pozměňovacích návrzích pak může vést k tomu,
že se tolik potřebný zákon nestihne schválit včas. Už v říjnu nás čekají
nové parlamentní volby a všechna legislativa, kterou do té doby neschválí
poslanci i senátoři, spadne pod stůl. Několikaletá práce na stavebním zákonu
tak začne znovu a celý sektor bude dál bojovat s nepředstavitelnou byrokracií
při povolování nových staveb. Stavebnictví
přitom tvoří podstatnou část HDP a nedokončená síť silnic a dálnic, špatná
infrastruktura a chybějící byty brzdí ekonomický růst celé země.
Nový stavební
zákon je klíčový pro to, aby se rozběhl zablokovaný proces povolování nových
staveb. Příprava rezidenčního projektu v Praze trvá pět a více let, což je
naprosto neúnosné. Průtahy při povolování rezidenčního projektu zvyšují cenu
nového bytu v průměru o deset procent, což u bytu za 5,5 milionu korun
znamená 550 tisíc korun. U infrastrukturních staveb typu silniční obchvat,
železnice či dálnice trvá investorovi, což jsou v drtivé většině případů
státní instituce, získání všech povolení více než celou dekádu. To by
projednávaná legislativa mohla změnit.
Nový stavební
zákon obsahuje několik zásadních principů, které mohou povolování nových staveb
výrazně urychlit. Zavádí například
takzvaný apelační princip. Ten znamená, že nadřízený stavební úřad v případě
odvolání věc nepošle zpět na původní stavební úřad, ale sám o žádosti investora
rozhodne. Získat finální rozhodnutí by tak bylo možné už v řádu měsíců a ne
roků, jako je tomu často nyní.
Zásadní je
také zavedení důsledného dodržování závazných lhůt pro vyjádření či vydání
rozhodnutí. Správními lhůtami se budou muset řídit i stavební úřady. Pokud
nevydají rozhodnutí včas, přejde celé řízení na nadřízený stavební úřad. Ten už
bude muset rozhodnout v jasně dané lhůtě. Investor tak už nebude muset
pravidelně urgovat úředníky, aby konečně rozhodli.
Ještě
výraznější vliv na celé řízení a jeho urychlení bude mít integrace stavebního
řízení. To ve skutečnosti znamená, že stanoviska dotčených orgánů státní správy
si bude zajišťovat samotný stavební úřad. Investorovi tak odpadne povinnost
získávat desítky razítek nejrůznějších institucí. I to povolovací proces
výrazně urychlí.
Výraznou
úsporu času očekávám také od sloučení současných deseti typů řízení do jediného
a zavedení pouze jednoho odvolání. Už tak nebude možné odvolávat se kvůli jedné
věci neustále dokola. Každý bude mít možnost odvolat se pouze jednou, soud
navíc bude muset vyřešit všechny body žaloby zároveň.
Podstatné nyní
je, aby nový zákon bez výraznějších zásahů co nejdříve schválili nejen poslanci,
ale také senátoři. Zablokované stavebnictví totiž změnu legislativy potřebuje
jako sůl. Není možné, abychom z hlediska složitosti a délky povolování nových
staveb patřili k nejhorším zemím na světě, daleko za mnoha rozvojovými zeměmi.
Nový stavební zákon je příslibem toho, že se opět začnou stavět potřebné stavby
– ať už jsou to nové dálnice, železnice, obchvaty obcí či tolik chybějící byty.
RNDr. Evžen Korec, CSc.
Generální ředitel a
předseda představenstva
EKOSPOL a. s.
Komentáře
Okomentovat