Nový stavební zákon je beze sporu nejdůležitější legislativou, kterou by
měli poslanci a senátoři v letošním roce ještě schválit. Dotýká se totiž
úplně všech, a to nejen těch, kteří se chystají stavět nové bydlení či cokoliv
jiného. Nové silnice, železnice, nemocnice, školy, obchody a další stavby
využije každý. Jejich stavba se bohužel v minulých letech kvůli extrémně
složité stavební legislativě takřka zablokovala a prosadit nějakou novou stavbu
je nyní práce na mnoho let. Ministerstvo proto připravilo zcela nový stavební
zákon, kterým chtělo povolování staveb výrazně urychlit. Bohužel už nyní je
jasné, že schvalování tolik potřebné legislativy bude ještě velmi komplikované.
Obce totiž nechtějí přijít o možnost ovlivňovat průběh povolovacího procesu a
brání se jednoznačnému přesunu stavebních úřadů pod státní správu.
Přitom už nyní obce a místní samosprávy nemají do procesu udělování
stavebního povolení co mluvit. Stavební úřady totiž fungují přímo pod
jednotlivými radnicemi v systému takzvané přenesené působnosti. Vedení
radnic a místní politici by proto do rozhodování o stavbách neměli úředníkům
vůbec mluvit. Ti by na nich měli být zcela nezávislí. Všichni, kdo se kolem
stavařiny nějaký ten čas pohybují, ale vědí, že tato nezávislost je pouze na
papíře. Nejčastěji vedení radnic na zaměstnance stavebního úřad nepřípustně
tlačí prostřednictvím tajemníka. Ten mimo jiné rozhoduje o odměnách všech
úředníků včetně těch řešících novou výstavbu. A protože tajemníka jmenuje
starosta, kruh nezákonného ovlivňování se uzavírá. To je základní problém
nazývaný systémová podjatost a ani před opakované upozorňování odborníků
s ní dosud nikdo nic nedělal.
Ekospol se s tímto problémem bohužel setkává pravidelně u většiny
svých velkých projektů. Někteří lokální politici si totiž z nedostatku
jiných témat udělali z boje proti jakékoliv nové výstavbě své nosné téma.
Povolovací proces se proto snaží jakkoliv zpomalit či úplně zastavit. Například
v jedné z městských částí tak tehdejší vedení radnice dokázalo blokovat
náš velký rezidenční projekt celé čtyřleté funkční období. Že při tom
postupovalo nezákonně, rozhodl i soud. Posun v projektu přišel až se
změnou v čele městské části po komunálních volbách a příchodem
vstřícnějšího vedení, které respektuje zákonné postupy.
Druhá pro rychlost povolování staveb zásadní komplikace současného
systému spočívá v nezastupitelnosti jednotlivých stavebních úřadů. Stále
existuje mnoho desítek staveních úřadů s jedním či maximálně dvěma
zaměstnanci. Pokud si takový vezme dovolenou nebo onemocní, povolování staveb
se zpozdí. V případě dlouhodobé nemoci pak povolovací proces zcela
zkolabuje. V současném systému totiž chybějícího úředníka nemůže nahradit
zaměstnanec z jiného stavebního úřadu.
Problém také často nastává, pokud se k úřednici běžně povolující
pouze drobné stavby dostane na stůl žádost o povolení například obchvatu obce
za miliardy korun. Je jasné, že s takovou náročnou věcí si sama neporadí,
což pak vede k chybám ve stavebním řízení a v konečném důsledku
k dalšímu zpoždění.
Právě spor o to, zda stavební úřady obcím zůstanou nebo se konečně
fakticky narovná stav popsaný na papíře, byl hlavní příčinou krachu vyjednávání
ministerstva s opozicí o podpoře nového stavebního zákona. Výsledkem je,
že se ve sněmovně bude rozhodovat mezi dvěma zásadními pozměňovacími návrhy.
Jeden od poslance vládního hnutí ANO Martina Kolovratníka a druhý od opozičních
stran reprezentovaný poslancem ODS Martinem Kupkou.
Opoziční návrh jde vstříc námitkám obcí a nechává všechny stávající
stavební úřady v jejich působnosti. Prodlužuje tak současnou systémovou
podjatost a fakticky ji posvěcuje. Navíc vůbec neřeší dodržování lhůt pro
vyjádření a rozhodnutí, což také celý povolovací proces výrazně prodlouží.
Naproti tomu návrh poslance Kolovratníka je dokonce o něco lepší, než
předložená představa ministerstva pro místní rozvoj. To totiž po vyjednávání se
zástupci měst a samospráv ustoupilo a ponechalo stavební úřady ve zhruba
čtyřech stovkách větších obcích. Teprve od krajské úrovně by podle resortního
návrhu stavební úřady podléhaly státu. To Kolovratník ruší a chce, aby stavební
úřady spadaly pod stát už od nejnižší, tedy obecní úrovně. To je výrazně lepší
řešení.
Nyní je nutné, aby se ke schvalování stavebního zákona přistoupilo co
nejdříve. Pokud se totiž nepodaří schválit do letošních říjnových parlamentních
voleb, spadne pod stůl a celá práce na něm začne úplně znovu. Na to ale
doplatíme úplně všichni. Vzpomeneme si na to nejpozději při jízdě po neopravené
silnici či při výběru předražených bytů.
RNDr. Evžen Korec, CSc.
Generální ředitel a
předseda představenstva
EKOSPOL a. s.
Komentáře
Okomentovat