Setkal se s tím snad každý developer, investor a často i drobný
stavitel. Vedení obce nesouhlasí s novou výstavbou, a tak nepřípustně
tlačí na stavební úřad, aby stavební řízení co nejvíce blokoval či dokonce
úplně zastavil. Stavební úřady jsou sice nyní de iure na obcích nezávislé, de
facto ale rozmarům místních radnic stále podléhají. Může za to mnoho let
přehlížená takzvaná systémová podjatost. Poslanecká sněmovna dnes podpořila
verzi nového stavebního zákona, která s touhle letitou praxí jednou pro
vždy skončí. Stavební úřady se podle ní definitivně přesunou z obcí přímo
pod stát.
"Současná situace je taková, že stavební úřady fungují přímo v rámci
jednotlivých radnic v systému takzvané přenesené působnosti státní správy.
Úředníci stavebních úřadů by proto měli být na lokálních politicích nezávislí,
ve skutečnosti tomu tak bohužel není. O jejich odměnách, stejně jako u
ostatních zaměstnanců obecního úřadu, rozhoduje tajemník. Toho jmenuje starosta
obce, díky čemuž má na každého úředníka stavebního úřadu pořádnou páku. Ti pak
nemají moc zájem rozhodovat v rozporu s přáním vedení radnice,
protože by to citelně pocítili na výplatní pásce," popisuje současnou praxi generální ředitel a předseda představenstva developerské společnosti Ekospol Evžen Korec.
Ekospol se s tím bohužel podle svého šéfa setkává až příliš často. "Někteří lokální
politici si totiž z nedostatku jiných témat udělali z boje proti
jakékoliv nové výstavbě své nosné téma. Povolovací proces se proto snaží
jakkoliv zpomalit či úplně zastavit. Například v jedné z městských
částí tak minulé vedení radnice dokázalo blokovat náš velký rezidenční projekt
celé čtyřleté funkční období. Že při tom postupovalo nezákonně, rozhodl i soud.
Posun v projektu přišel až se změnou ve vedení městské části po
komunálních volbách a příchodem vstřícnějšího vedení, které respektuje zákonné
postupy," tvrdí Korec.
Kompletní pozměňovací návrh nového stavebního zákona předložený sněmovním
hospodářským výborem je podle developera lepší, než původní verze představená ministerstvem pro
místní rozvoj. "To totiž ustoupilo tlaku místních samospráv a několik stovek
stavebních úřadů prvního stupně nechalo ve svém návrhu v působnosti obcí. Teprve
od druhého stupně měly stavební úřady podle resortu spadat přímo pod stát. Systémovou
podjatost stavebního řízení by se tím odbourat nepodařilo. Proto je aktuální
změna, kterou nyní podpořila i poslanecká sněmovna, pro všechny jednoznačně výhodnější," soudí šéf Ekospolu.
Současné potíže stavebního procesu, který v Česku patří k nejkomplikovanějším
na celém světě, prý dopadají úplně na každého. "Nemusíte zrovna stavět nový dům
či firemní provozovnu, abyste problémy vyplývající z pomalého povolování
nových staveb pocítili na vlastní kůži. Nedokončená dopravní síť, chybějící
obchvaty obcí či nedostatečná infrastruktura jsou jen některé z nejviditelnějších
důsledků zablokovaného povolovacího procesu. Jakákoliv změna, která současný
legislativní Kocourkov panující ve stavebním právu mění k lepšímu, je
proto více než žádoucí," upozorňuje pražský developer.
"Jediné, čeho je nutné se obávat, je krátící se čas pro dotažení
legislativního procesu do zdárného konce. Poslanci si vzali čas do konce
března, aby měli čas na své úpravy. Ve sněmovním systému se už nyní objevilo
více než dvacet pozměňovacích návrhů. Nekonečné hádky a nic neřešící diskuze by
nakonec mohly vést k tomu, že se tolik potřebný nový stavební zákon
nestihne v tomto volebním období schválit. Do říjnových voleb totiž už moc
času nezbývá. Pokud se ho nepodaří do té doby prosadit, začnou náročné práce na
nové legislativě úplně od začátku a ztratíme několik dalších dlouhých let. Česko
však nový stavební zákon potřebuje jako sůl a to co nejdříve. Včera bylo pozdě," uzavírá Korec z Ekospolu.
Komentáře
Okomentovat