Od 27. června je možné podávat připomínky
k pražskému Metropolitnímu plánu. Jeho návrh počítá se zastavěním
nevyužitých ploch uvnitř města, zejména tzv. brownfieldů, aby se zvýšila
hustota obyvatelstva. Městské části i jednotliví občané určitě podají mnoho
připomínek k návrhům pro jednotlivé lokality. Pojďme se ale pozastavit u
jedné obecné věci společné pro celé město a plán jako celek, která je
v diskusích zatím trochu v pozadí: parkovací a dopravní kapacity pro
automobily.
Pražský Institut plánování
a rozvoje (IPR) uvedl, že dosud nezastavěné plochy ve vnitřním městě mohou v případě
zastavění pojmout asi 400 tisíc nových obyvatel, pak odhad dokonce zvýšil na
600 tisíc. Jak uvedla Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) ve
své ročence za rok 2017, připadá v Praze 1 automobil na 1,5 obyvatele.
Pokud bychom tedy vztáhli tento údaj i jen k nižší hodnotě 400 tisíc
obyvatel, znamenalo by to přírůstek více než 266 tisíc nových aut do širšího
centra města.
Tento počet by samozřejmě
nepřibyl najednou, ale i tak jde podle Evžena Korce z developerské společnosti Ekospol o alarmující číslo, zejména s ohledem na
současnou situaci v pražských ulicích. "Přetíženost důležitých dopravních
komunikací zejména ve špičce je již nyní problémem a kritický je i nedostatek
parkovacích míst. K jejich ochraně pro rezidenty slouží hlavně vytvoření
tzv. modrých zón, ale ani tento systém nefunguje. Studie Fakulty dopravní ČVUT
odhalila, že například Praha 3 vydala o 1 807 parkovacích oprávnění více,
než má reálně v zónách míst, Praha 7 pak o 859. Mnoho rezidentů má tedy už
nyní problém při návratu domů vůbec najít parkovací místo, které si přitom
platí," upozorňuje generální ředitel a předseda představenstva společnosti Ekospol Evžen Korec.
A do této situace by měly podle Korce do ulic postupně přibýt další tisíce vozidel rezidentů z nových staveb. "Ti
zvýší již tak hustý provoz v ulicích a vytvoří ještě větší tlak na
parkovací místa. Část aut by pro parkování pojmuly garáže vybudované v rámci
nových bytových domů, ale určitě ne všechny, neboť kapacita vnitřních garážových
stání bude i s ohledem na již existující okolní zástavbu silně omezená. To
znamená, že bude potřeba v každém místě před plánovanou stavbou velice
pečlivě zvažovat zvýšení dopravní zátěže, kterou to bude znamenat, a zároveň naplánovat
parkovací kapacity a vybudovat v okolí dostatečný počet parkovišť nebo
garáží. To bude úkol především pro jednotlivé městské části. Jinak bude hrozit starším
a poddimenzovaným ulicím dopravní a parkovací kolaps," varuje Korec.
Jak Korec uváděl už dříve,
návrh bytové zástavby na místě některých brownfieldů je krokem správným směrem
a pomůže ke kultivaci mnoha oblastí Prahy. "Ale neměl by to rozhodně být jediný
směr nové bytové výstavby. Souběžně s tím by mělo docházet
k rozšiřování města i do okrajovějších částí. Ze statistik vyplývá, že
lidé upřednostňují tyto lokality pro život především kvůli kombinaci ceny
bydlení, dobré dopravní dostupnosti a blízkosti zeleně. Na těchto nových
místech je zároveň možné vybudovat dostatek parkovacích míst, a to jak
v rámci garážových stání v domech, tak na nově vzniklých ulicích a dalších
prostorech kolem domů. A protože pro cestování do vnitřního města většinou
upřednostňují lidé z okrajových částí městskou hromadnou dopravu, přispívají
jen minimálně k dopravní přetíženosti komunikací vnitřního města," uzavírá Korec.
Komentáře
Okomentovat