Hlavní město nestaví a stagnuje, tvrdí developer Evžen Korec.
Některé politické strany si toho už konečně všimly, což se odráží v jejich
předvolebních programech. Ve většině z nich pražští politici slibují
rychlejší výstavbu tolik potřebných bytů. Nebudu zabíhat do podrobností a
komentovat konkrétní návrhy. "Neodpustím si však jediný, zato zásadní povzdech.
I kdyby vítězná strana či koalice po volbách své sliby o zjednodušení výstavby
opravdu naplnila, tak to nebude dříve než za rok (volby jsou na podzim a nějaký
čas zabere novým vládcům Prahy, než se rozkoukají). Jenže může si Praha dovolit
další dlouhý rok nicnedělání?" pokládá si řečnickou otázku generální ředitel a předseda představenstva developerské společnosti Ekospol Evžen Korec.
Navíc ani pražští radní nemají velkou moc se zablokovaným povolovacím
procesem výrazněji pohnout. "Jediné, co může výrazně urychlit schvalovací
proces, je totiž zásadní změna stavebního zákona. Ten by měl zavést jasné lhůty
pro vyjádření úřadů ke stavebnímu záměru s tím, že pokud se úřad v dané lhůtě
nevyjádří, bude to považováno za souhlas. Největší zdržení způsobuje nutnost
získat vyjádření od dotčených orgánů, které často reagují až po roce. Už dříve
jsem navrhoval, abychom se inspirovali v sousedním Německu, kde o potřebná
vyjádření dotčených orgánů při stavebním řízení nežádá investor, ale vyžádá si
je přímo stavební úřad. Ten by na to měl jasně danou lhůtu jednoho měsíce. Jen
tak dosáhneme toho, že povolování větších bytových domů se nebude táhnout často
i neúměrných pět let a více," radí Korec.
Změnu zákona může schválit jen parlament, hlavní město má pouze
zákonodárnou iniciativu. V tomto ohledu je podle Korce dobré, že mezi kandidáty na
pražského primátora je hned několik poslanců. "Ti nemusí čekat až na výsledek
podzimních komunálních voleb a změnu stavebního zákona mohou navrhnout ihned.
Tím by potenciálním voličům jasně ukázali, že jim prosperita a rozvoj hlavního
města opravdu leží u srdce," říká developer.
V minulých týdnech se objevila také iniciativa z druhé strany,
přímo od jednoho developera. Špatnou dostupnost bydlení v Praze podle něj
vyřeší speciální fond veřejných investic. "Představa, že nějaký ad hoc založený
fond urychlí bytovou výstavbu, je však nereálný. I nadále se totiž najdou
politici, kteří svou politickou kariéru založili na nesmyslném boji proti
jakékoliv nové výstavbě a ty ani případné příspěvky od developerů za dodržování
termínů (mají být povinné, šlo by tedy o speciální sektorovou daň?) je od změny
názoru neodradí," neskrývá Korec skepsi.
"Nejsem si ani jistý, jak by měly radnice dohlížet na to, že stavební
úřady nebudou stavební řízení neúměrně protahovat. Vždyť jsou formálně na
radnicích nezávislé. Naopak právě jejich nezávislost je zárukou toho, že
stavební úřady budou rozhodovat včas a bez ohledu na tlaky lokálních bojovníků
s novou výstavbou. Proto by měl vzniknout skutečně nezávislý stavební úřad,
který by povoloval velké stavby. Stejně tak nemůže radnice úkolovat ostatní
dotčené orgány, aby své stanovisko vydaly včas," tvrdí Korec a dodává, že to mohou pouze závazné lhůty
dané zákonem.
Vytvoření jasných pravidel pro příspěvky od developerů a investorů je podle pražského developera vhodné. "Ostatně přispívání developerů se stalo zvykem a ani my se tomu
nebráníme. V minulosti jsme po domluvě s konkrétní radnicí financovali spoustu
investic, naposledy například dětské a sportovní hřiště u našeho velkého
projektu Panorama Kyje s takřka tisícovkou bytů. I v tomto ohledu jsem
opakovaně odkazoval na Německo, kde funguje jednoduchá praxe. Město zafinancuje
infrastrukturu pro celé rozvojové území a developer, který na něm poté začne
stavět, městu zaplatí poměrnou částku podle velikosti zastavěné plochy. Městu
se tak investované peníze vrací postupně podle toho, jak roste výstavba na
daném území. Určitě by bylo přínosné, kdyby podobná transparentní a jasná
pravidla platila i u nás," uzavírá Korec.
Komentáře
Okomentovat