Jeden úřad místo současných 22. To je plán, o kterém se stále častěji v hlavním
městě mluví. Jde o zřízení centralizovaného stavebního úřadu, který by
rozhodoval o velkých a složitějších stavbách. Například by pod něj spadaly
všechny stavby s více než 60 byty. Zbylé místní stavební úřady by získaly
více prostoru řešit menší stavby významné hlavně z lokálního hlediska. Vznik
nového úřadu je jedním z nejrychlejších způsobů, jak odblokovat zaseknuté
povolování staveb, kvůli kterému mimo jiné výrazně zdražují nové byty.
"Centrální stavební úřad, po němž volám už léta, umožní například
soustředit největší odborníky na jednom místě. To je výhodné zvlášť
v současné době jednotlivé stavební úřady, kterých je jen v Praze
neuvěřitelných 22, jen horko těžko shání odborníky a místa odborných referentů
zůstávají dlouhou dobu prázdná. O složitých stavbách tak často musí rozhodovat
úředníci, kteří až dosud povolovali třeba jen výstavbu plotu či zahradní kůlny.
Není divu, že jejich rozhodnutí často provází spousta nedostatků, kvůli kterým
je nadřízený magistrátní odbor vrací zpět k přepracování," komentuje nápad generální ředitel a předseda představenstva developerské společnosti Ekospol Evžen Korec.
"Považuji proto za nesmyslné, aby v každé městské části museli sedět
špičkoví stavební úředníci zběhlí v povolování velkých staveb. Zcela jistě
bude postačovat centralizovaný stavební úřad, který by koncentroval odborníky
s největší praxí v povolování staveb. Pokud by složitější stavby
povoloval centrální úřad, jistě by podobných administrativních chyb ubylo. A
personálně poddimenzované místní stavební úřady by měly dostatek času na
povolování drobnějších věcí, které jsou podstatné z místního hlediska, ale
celoměstský dopad nemají velký. Je to podobné jako ve zdravotnictví, kde drobné
a jednoduché zákroky provádí regionální nemocnice a na komplikované operace
míří pacient do nadregionálního specializovaného centra," dodává Korec.
"Věc, která může tento plán ohrozit, je potvrzením mé dlouholeté kritiky.
Zásadně proti záměru, který prosazuje i ministerstvo pro místní rozvoj, jsou
místní samosprávy. Ty se bojí, že přijdou o vliv na ´své´ stavební úřady. De
facto tím jen potvrzují to, že mnohdy i přes deklarovanou nezávislost
stavebních úřadů určuje jejich agendu vedení dané obce. Úředníci stavebních
úřadů jsou sice bráni jako představitelé státní správy, ale zcela nesmyslně je
zaměstnává obecní úřad. Jako takoví jsou přitom závislí na tajemníkovi, který
rozhoduje o jejich odměnách. Tajemníka přitom jmenuje starosta, takže jeho vliv
na zaměstnance stavebního úřadu, kteří často sídlí přímo v prostorách
radnice, je více než zřejmý. Nejen pomocí finančního tlaku tak dokáže lokální
politik přinutit stavební úřad rozhodovat tak, jak vedení obce potřebuje.
Dochází tak často k tomu, že úřad stavbu nepovolí jen proto, že s ní
nesouhlasí starosta, který si na boji proti nové výstavbě vybudoval svou
politickou kariéru," tvrdí developer.
Ostatně už i soudy opakovaně tuto systémovou podjatost řešily a její
existenci potvrdily tím, že přesunuly územní řízení z místně příslušného
stavebního úřadu do jiného kraje. To však jen více zdržuje už tak nekonečný
povolovací proces.
Centralizovaný stavební úřad by byl podle Korce více odstřihnut od zájmů lokálních
politiků a mohl by rozhodovat na základě odborných kritérií, například souladu
stavebního záměru s platným územním plánem. Radnice by tak podle něj přišly o
významný nástroj vlivu, kterým často investory vydíraly.
"Doufám však, že zodpovědní politici tyto krátkodobé a neudržitelné zájmy
různých lokálních politických uskupení nevyslyší a že při jejich rozhodování
převáží odborné argumenty. Urychlit výstavbu nejen bytových projektů, ale také
klíčové infrastruktury či veřejných budov je totiž nutným předpokladem pro
další rozvoj celého města," uzavírá Korec.
Komentáře
Okomentovat