Po půl roce od prvního hromadného přesunu na práci z domova se tam lidé opět vrací. Zatímco na jaře se to týkalo přibližně třetiny zaměstnanců, nyní to bude pravděpodobně méně. Pokud to nenakáže stát, k úplnému odříznutí od pracoviště na měsíce nedojde. O tomto tématu píše časopis Ekonom.
Podniky si totiž díky předchozí zkušenosti vytvořily hybridní modely organizace práce, které zajistí, aby se lidé v kancelářích střídali či méně potkávali. Na druhou vlnu jsou podle svých zástupců i expertů lépe připravené i po technické stránce. V čem jsou ovšem stále na začátku, je právní stránka věci. Jen málo firem přispívá zaměstnancům na náklady spojené s prací z domova a málo z nich pomáhá s vybavením jejich pracoviště.
Podruhé víc individuálně Organizace práce z domova bude mít ve druhé vlně ve firmách takovou podobu, která se osvědčila a vyladila v té první a pak i během léta. Některým firmám se home office osvědčil tak, že ho zavedly nastálo. Podle průzkumu společnosti LMC, která provozuje portály Práce.cz a Jobs.cz, má nyní možnost práce z domova 34 procent lidí, což je o 16 procentních bodů více než před pandemií.
S novým systémem pro home office přišla na podzim jedna z největších českých e-commerce společností Mall Group. Ta nyní organizuje práci z domova více individuálně.
V Mall Group může na dálku pracovat přibližně třetina zaměstnanců, tedy 1500 lidí. Ti se po prvním stavu mohli vracet do kanceláří ve střídavém režimu, v němž byly týmy rozdělené na poloviny. Návrat byl dobrovolný až do konce srpna, kdy začíná e-shopu sezona. Od té doby museli být všichni na svých místech.
To ale přerušilo zhoršení epidemiologické situace a Mall tehdy poprvé aplikoval takzvaný manažerský home office. Organizaci práce z domova v něm nastavuje manažer každého týmu individuálně – podle práce, možností a také potřeb jednotlivých členů týmu. "Vycházeli jsme z toho, že jednotliví manažeři nejlépe vědí, jaká práce jejich týmům vyhovuje, je pro ně efektivní a jak často se potřebují vidět osobně," říká Ewa Kubín, HR ředitelka Mall Group.
Do minulého týdne do kanceláří chodilo přibližně 20 procent zaměstnanců, nyní – se zhoršením pandemie – už jsou doma všichni, až na individuálně vyjednané výjimky. Až se situace zlepší, přepne Mall opět do manažerského nastavení home officu.
Trvalou změnu v organizaci práce přinesl covid u operátora Vodafone. Jeho zaměstnanci teď mají práci z domova doporučenou a kanceláře mohou využívat, ale jen do té míry, aby v budově nebylo více než 25 procent zaměstnanců. To hlídá speciální aplikace, která monitoruje i počty lidí v jednotlivých patrech. Až pominou epidemiologická opatření, začne ve Vodafonu platit jako nový standard částečný home office. V kanceláři bude každý pracovat jen dva dny v týdnu. Nastavení vzešlo z průzkumů mezi zaměstnanci, z něhož vyplynulo, že na soustředěnou a administrativní práci, kterou je ideální dělat v klidu doma, potřebují 60 procent času.
Zbytek pracovního času tráví s týmem na schůzkách, vymýšlením nových projektů, což je zase ideální pro společné prostory firmy.
Změny se už teď promítají do nastavení kanceláří – Vodafone pronajal jednu ze svých budov a nyní pracuje na novém uspořádání prostor, kterých už nebude potřeba tolik. "Kanceláře se budou podobat spíš coworkingovým místům, budeme mít týmové zóny, kde lidé nebudou mít vyhrazené své stoly," popisuje Kateřina Šantorová, mluvčí Vodafonu. Změny to budou sice zásadní, ale nepřichází podle jejích slov úplně náhle. "Je to spíš vývoj, který covid zrychlil. I před ním jsme měli částečně sdílená místa a home office byl běžná věc," říká Šantorová.
Pro výrobce je to nefér Výrobní firmy mají daleko menší možnost využívat práci z domova, protože si ji domů může vzít často jen zlomek zaměstnanců. I v nich ji ale v minulé vlně pandemie zkoušeli a ne všichni se k ní chtějí vracet. Čím menší zkušenost s home officem mají, tím větší výhrady proti němu vznášejí.
Práci z domova jako poslední možnost vidí Jakub Brandalík, který vede firmu Lightway vyrábějící světlovody. U prezenční práce se chce držet, co nejdéle to bude možné, i když by domů mohl poslat polovinu ze svých 30 zaměstnanců. "Nemám s tím sám dobrou zkušenost.
Ne každý je na to stavěný a umí si práci zorganizovat i v domácích podmínkách, kde člověka pořád něco ruší.
Během minulého nouzového stavu také zaměstnance dost vytěžovaly starosti o děti, které neměly školy," říká Jakub Brandalík, jenž odhaduje pokles produktivity při práci z domova minimálně o 10 až 20 procent. Podobně je proti práci z domova i Evžen Korec, šéf developerské společnosti Ekospol. Také on odhaduje pokles zaměstnanecké produktivity až o 20 procent.
Komentáře
Okomentovat